Skoleskak

I det nye år starter der et forsøg med skoleskak i gruppeordningen på Engholm

I følgeforskning i "Skoleskak For Alle"-indsatsen har man blandt andet fundet følgende:

• At den særlige didaktiske måde, som aktiviteterne i ’Skoleskak for alle’ er tilrettelagt og gennemføres på, med fokus på sociale og inkluderende aspekter med skift i aktivitetsform, skiftende makkersammensætning m.v. motiverer børn og unge generelt i skolen til deltagelse.

• At den særlige måde skoleskakundervisere håndterer situationer på, når skakspillere taber spillet, taber ansigt eller udfordrer sig selv på selvværdet, ikke bliver til nederlag, men i stedet håndteres i form af en dynamisk didaktisk og individuelt rettet klasseledelse, der fører til læringssituationer for både tabere og vindere.

• At den særlige måde skakunderviserne – med en skoleskakdidaktik, baseret på engagement, god stemning, koncentration og humor – skaber nye relationer og deltagelsesmuligheder for børn og unge i klassen og i frikvarteret, både i et her og nu- og i et langtidsperspektiv.